ISPO 2010, världens största vintersportmässa

ISPO, är  världens största vintersportmässa. Dit reser varje år Gneis kläddesigner Jan Fjellström för att träffa leverantörer och andra inom branschen, men också för att ta en titt på kommande trender.

-ISPO är så stort att man inte hinner se allt, säger Janne, som koncentrerat sin uppmärksamhet enbart på de hundratals utställare inom funktions och vinterklädes segmentet.ISPO, världens största vintersportmässa -Utifrån det jag sett i montrarna och på modevisningarna så blir det en färgrik vinter nästa år, skvallrar Janne. Många av världens ledande varumärken visar upp starka färger i alla möjliga kombinationer. Lila, orange och rosa i olika nyanser står sig fortfarande, men grönt ser ut att vara en färg som blir vanlig på många plagg nästa vinter.

Vissa varumärken är kända för att ha plagg med starka färger och vågade kombinationer mellan tyg och blixtlås, kommer Gneis att ha “snorgröna” blixtlås ?

Jag har nog sett alla regnbågens färger på blixtlåsen på mässan, skrattar Janne, som själv har ett par kul varianter på blixtlås han testar med Gneis blixtlåsleverantör YKK, vilka är världsledande. Janne berättar vidare att Gneis numera uteslutande använder YKK som leverantör på blixtlås. – De sista kollektionerna har bara YKK-lås, exakt samma som i 5000 kronors jackor från de större märkena, avslutar Janne, utan att avslöja hur nästa års blixtlås ska se ut på Gneis kommande vuxenkläder.

Trenden med giftfria tyger håller i sig, så det känns tryggt att Gneis bara har PTFE-fria material i sitt sortiment, och att Gneis membran är ett av de miljövänligaste, eftersom det är återvinningsbart.

-Vi som jobbar med barnkläder ser noga till att använda giftfria material i våra plagg, så långt det är möjligt köper vi alltid Öko-Tex certifierade tyger av våra leverantörer, men tyvärr har vi än så länge inte kapacitet att certifiera våra kompletta plagg, vi vill hellre lägga den arbetstiden på att utveckla funktionen i våra Gneis plagg, konstaterar han.

Just funktionen är en av anledningarna till att Janne Fjellström och Ulf Byström startade Gneis för fyra år sedan. -Det fanns inga bra funktionsplagg för barn då, minns Janne, och fortsätter. – Folk gick till jobbet utrustade som om de skulle gå på fjällvandring i en vecka, medan deras barn lämnades på dagis i overaller som snabbt blev blöta, tunga och kalla.

Janne och Ulf bestämde sig för att ta barnens parti och ta fram plagg som hade lika bra eller bättre tekniska lösningar än föräldrarnas. Första året testades plaggen av 2000 familjer över hela landet, och det lärde de sig massor av. För även om Janne hade jobbat med klädkonstruktion och funktionsplagg för vuxna innan Gneis startade så fanns det massor att tänka på kring hur barn leker och använder (läs: försöker slita hål på) kläderna. Fältstudier på förskolor och lekplatser, mätning av tusentals barn och utvärdering av alla testplagg ledde till att man för två år sedan kunde rita upp den första “skarpa” versionen av Gneis funktionskläder för aktiva barn. En kollektion som säljs i webshopen just nu.

-Vi har fått otroligt fin respons på de tekniska lösningar vi gjort för att kläderna ska hålla längre, berättar Janne samtidigt som han visar den justerbara resår som drar ihop benslutet kring stövelskaftet så man slipper ha tyget släpande i marken. -Inget tyg i världen klarar att nötas under en stövel på barmark, säger Janne.

Han berättar vidare, – Vi får brev varje dag från kunder som upptäckt att Gneis kläderna är lika varma trots att de inte är så tjocka, utan mycket tunnare och smidigare än andra plagg, med bibehållen värme.
Janne minns ett brev från en mamma som hade tre killar som varje år gjorde av med tre par täckbyxor var. Barnen förbrukade runt nio par täckbyxor från november till april. Men så fick hon höra talas om oss, och hon undrade försynt om hon vågade köpa våra byxor till sina barn som slet hål på knäna på alla plagg, de var ju mycket dyrare än de hon brukade köpa. Då berättade jag att de tre paren hon köpte för 399:- stycket, hos en stor klädkedja tillsammans blev dyrare än ett par byxor från oss, upplyser Janne. Sett ur den synvinkeln är våra kläder alldeles för billiga, skrattar han.

Åter till ISPO i München. Hittade du några nyheter som kommer på Gneiskläderna i framtiden ?
– Det finns alltid nyheter, men det viktigaste för mig var att jag fick bekräftat att våra kommande vuxenkläder verkar passa in i kommande säsongs utbud av skidkläder, säger han med ett leende.  Men om våra kunder vågar vara så vågade som det allra mest extrema vet jag inte, vi försöker att ligga strax under det, förtydligar han.

Nå, Janne, hur blir vuxenplaggen som du just nu lägger sista handen vid ?

Det blir lite av varje, jag har plagg som framförallt har en hög funktionsfaktor, man ska kunna vara ute även om det är snöstorm, säger han.

-Och det blir inte chockrosa med gula revärer, skrattar han. Han lovar att så snart det finns godkända prover, så ska vi få förhandstitt här på gneisbloggen.

Fotnot: Bilderna i anslutning till den här texten, visar plagg utställda på ISPO, och har inget direkt samband med Gneis.

ISPO, världens största vintersportmässa

ISPO, världens största vintersportmässa

Annonser