Gneis Alta, vinterjacka för vuxna

Först att presenteras av de kommande plaggen i vårt grundpaket för vuxna är Gneis vinterjacka Alta.

Gneis vuxenjacka Alta

Lite förhandsfakta om Gneis Alta, vinterjacka.

Kommer att finnas i flera olika färger.
DWR-behandlat yttertyg och membran med extremt hög andningsförmåga och vattentäthet (20.000/20.000 mm) och heltejpade sömmar. Högeffektiv och smidig isolerande vadd.

Förböjda framåtvinklade ärmar, med avslut som regleras med kardborreslejf.
Avtagbar anatomisk huva, med reglering av huvans vidd med elastisk snodd och stoppers.
Reglering av jackans vidd i nederkant med elastisk snodd och stoppers
Invändigt snölås i midjan med antiglidresår, Bemis® förstärkningar på axlar
1 meshficka invändigt, 2 sidofickor, båda med vattenskyddade YKK®-blixtlås
2 bröstfickor med vattenskyddat YKK®-blixtlås och Bemis® förstärkning
1 ärmficka för Ski/Busspass med vattenskyddat YKK®-blixtlås

Alla fakta är preliminära fram till försäljningen startar, dvs. design, placering av fickor, logotyper och funktioner kan komma att justeras.

40 reaktioner på ”Gneis Alta, vinterjacka för vuxna

    • Hej!
      Håller med om att jackan verkar kunna bli snygg. Hur är det? Blir det en dam- och en herrmodell?

      Dessutom tycker jag att muddar är bara till besvär, oftast får man inte plats med en sån i handsken, dessutom torkar den oftast sakta ifall den blir blöt och då har man hela tiden något blött närmast kroppen. Så inga muddar tack!

      Jag tycker inte heller att snölås i jackan är nödvändigt.

      mvh
      Marianne Schupp

  1. blir säkert jättesnygg men något jag saknar, ffa på barnjackorna men som är skönt även för oss vuxna, är invändiga muddar i ärmarna. För barnen innebär sådana muddar att inte lika mkt snö hamnar i jackärmen, när man som nu får en glipa mellan den och handsken. Det absolut bästa är när den mudden avslutas med ett ”tumhål” som håller hela jackärmen på plats. Det ställer nog lite krav för att inte ärmen ska bli för tajt men det vore toppen opm man kunde göra det. Annars älskar vi vår dotters jacka.

    • Hej !

      Roligt att du tycker den blir snygg, och att ni älskar jackan som dottern har.
      Precis som jag skrev så är plaggen långt ifrån färdiga på ”insidan”, och invändiga ärmmuddar är en av de saker vi har med på ritbordet, precis som snölåset i midjan på jackan, vi har dock inte huggit det i sten ännu och vi får nog anledning att fråga våra kunder kring just de här sakerna.

      • Jag blir jätteglad att ni tagit till er åsikterna om invändiga muddar.
        Snölås kanske inte är helt nödvändigt beroende på vad man kommer använda jackan vid för tillfällen….Men snölåsen är ju inte ivägen tycker jag. Man behöver ju inte stänga det.

        Mvh
        Malin

  2. Ser kanon ut, jag gillar detaljerna på axelpartiet och dragkedjan på armen. En fundering jag har, är det nödvändigt med fickorna i brösthöjd? Den skulle se stilrenare ut utan dem. I övrigt håller jag med föregående inlägg, skulle vara bra med invändiga muddar med tumgrepp, däremot jag tycker inte snölås är nödvändigt. Ni har genomgående klara härliga färger i hela eran kollektion och det är ni ensamma om, det sticker ut.
    Jag har varit med från början och är mycket nöjd med alla kläder vi köpt. Jag har blivit stoppad många gånger på stan där man frågat mig var har du köpt t ex den härliga dunjacka eller Thermojackan eller lurvtröjan.
    Ni gör ett jättebra jobb. Både jag och yngsta sonen (12år)gillar verkligen Gneiskläderna. Äldsta sonen (19 år) kommer också att köpa när hans strl. väl kommer.

  3. Hej!
    Jackan ser verkligen fräck ut! Kul! Det är viktigt att ha en ficka upptill där man kan ha tex mobiltelefonen så att man kan nå den utan att öppna jackan och släppa ut all värme. Skulle gäran se en liten karbinhake i nederkant av jackan för att kunna hänga sina vantar i när man ska fika el liknande.

  4. Hej, fin jacka men snälla – extra loggor överallt är lite för mycket. Jag tycker att det gott och väl skulle räcka med en logga på en ärm eller ev fram nånstans nertill på jackan. Fram på bröstet OCH särskilt den stora bak på huvan gör att jag nog tyvärr skulle välja bort jackan som annars ser fin ut.

  5. Saknar snölås i jackan på min nuvarande jacka – och denna vinter med allt pudersnö har jag verkligen saknat det. Undrar om huvan kommer att gå att stänga fram. Har haft många jackor med en bra huva men som inte nått att stänga över dragkedjan. Ser gärna att huvan täcker kinderna dvs är lika hög som kragen.

  6. Ser kanonbra ut. Håller med om tumgrepp i armmuddarna, det vore toppen. Klara färger är fint, men ha absolut med en svart och en vit för dem som inte vill ”sticka ut” lika mycket som sina barn 🙂 Kanske en svart och vit mönstrad?!

  7. Håller med Lena om fickorna i brösthöjd. En liten där man kan stoppa in mobilen är bra men den ska gärna vara lite diskretare. Loggan har jag inget emot. Den är snygg och mindre än den är nu kan den ju knappast vara. Muddar i armslut gillar jag som är extremt frusen. Gör dom bara inte i sådant där blankt sliddrigt material. Är muddden bara tillräckligt lång är det skönt att ha med den i handsken. Och ha inte en för liten huva!

  8. Håller med ang. invändiga muddar med tumhål, ta gärna med det!! Snölås är inte nödigt det räcker med elastisk snöre längst ner, sällan man pulsar i mer än en meter lössnö…
    Reflexer skulle jag gärna ha på den.
    En ficka med genomgång för headset/hörlurar saknar jag.

  9. Har varit nöjd med plaggen jag köpt från gneis och jackan ser fin ut, men för ett barnsligt fruntimmer som jag, så vill jag helst ha snölås. Det blir lite mindre risk att man får in all snö efter pulkaåkning, snökojsbyggen, skidåkning osv med barnen. Visst det fungerar utan om man står och tittar på, men jag fungerar inte riktigt så. Samma sak med muddarna som nämnts tidigare. Jag brukar inte alltid ha muddarna utanpå vantarna, de kan vara i också, i alla fall på mig själv, men finns de där så kan man välja hur man vill ha det.
    Mina pojkar har zipper resp. speed-jackan och jag tycker speeden är snyggast. Denna Alta-zipper-variant är okej, men en speed-variant skulle få mig att slå till direkt…

  10. Toppen snygg jacka. Bra med fickor i brösthöjd just för mobil och andra viktiga saker man inte vill ska falla ur fickorna eller bli mosade.
    Ärm muddar med tumme är suveränt när man ha små barn, har det på en dunjacka och använder dessa när jag ska hjäpa barnen på med skridskor, hjälmar etc. Tycker inte att det är för mycket loggor, de är inte så stora och det är roligt att visa att man använder just Gneis kläder. 🙂
    Bra att ha en svart jacka med i färgvalen.

  11. Hej svejs!
    Jackan ser jättefin ut men jag håller med om att det saknas reflexer. Som det är nu måste man i allafall dra på sig en reflexväst när man går ut med hunden. Sen skulle jag vilja att de är höga i kragen i fram så man slipper gå och dra upp axlarna för att det inte ska blåsa in. En del är så öppna i halsen.

  12. hej ! ser fram emot en vuxenkollektion som tusan :0)
    Jag har hela denna vinter letat efter en skidset m jacka och byxa i softshell-material (fodrat för kylan) i MARINBLÅTT !! T ex med turkosa eller vita eller Orange detaljerfärger…eftersom blått är en stoooor modefärg detta år, skulle jag tro att det säljer som smör i solsken….vad gäller ”Alta” ser den jättefin ut men hoppas på färger som orange, svart m vita eller turkosdetaljer, marinblått m turkosdetaljer och byxor i mer ”snävare” modell istället för stora tjocka….bara en lite tanke….
    /Caroline

  13. Varför inte ett löstagbart snölås som vissa andra fabrikat har?
    Hoppa luvan blir så stor att man kan dra den över en hjälm när man är i backen de där riktigt kalla och blåsiga dagarna.
    Håller verkligen med tidigare inlägg om reflexer, de behövs. Varför inte sätta loggan på luvan på baksidan och i reflex-material?
    En mp3/ mobilficka på insidan vore önskvärt.

  14. Hejsan,
    Jag har flera jackor från tidigare vuxen paket o de är lite korta i ryggen.
    Jag önskar att det finns innerfickor för Mobil/mp3 och hörlurar om man är ute o promenerar så har man det med lätt. Sonen har det i en icke Gneis jacka o det verkar mycket bra.
    Hardrock tyget till byxor i vuxen modellen önskas så får hela familjen Gneis./Ulrica

  15. Jag vill gärna ha en innerficka högt upp så att jag kan dra headsetet upp via kragen för jag vill ha så lite som möjligt av sladden framme. Ett hål för den blir för pillrigt i kylan.Jag håller också med om att reflexer är viktigt. Om man sätter snölås så ser jag gärna att de är avtagbara./ hälsn. Pernilla

  16. Jag gillar att det är snölås i jackan så den detaljen hoppas jag blir kvar. Önskar gärna att dammodellen blir lite mer figuranpassad så den ej känns helt rak. Mobilficka på insidan är en annan bra detalj 🙂

  17. Hej,
    Fickor i Meshtyg är oftast mer till besvär än nytta. Kanske kan funka om den innerfickan har blixtlås och att meshen inte har för stora ”hål” så att man kan ha nycklar, plånbok mm säkert och att de inte ska fastna i tyget när man ska ta ut dem. Fickan kan gärna sitta längre ner så den inte är på samma höjd som bröstfickorna på utsidan. Annars ser den bra ut.

  18. Jag hoppas att jackorna görs i en dammodell som rymmer rumpa och höfter. Av det skälet är det bra om den inte är så lång, då är det lättare att hitta en storlek som passar. Gäller både vinterjackan och skaljackan.

  19. Ser kanin ut! Men jaggillar fast huva bäst egentligen. Dock är modellen på huvan till supershape den bästa jag sett, del hänger inte bara och slänger som andra avtagbara tenderar göra

  20. Gillar den nya jacka men är detta en vinterjacka eller skidjacka. Jag tänker främst då på hur varm den kommer att vara.

  21. Jag har väldigt svårt för tydliga logotyper på kläder. Jag skulle vilja ha diskret logotyp tryckt ton i ton med tyget. Helst bara på ett ställe. Kläderna känns mer ”exklusiva” utan en massa logotyper som ”skriker”. Annars snygg jacka!

    • Vi har haft funderingar på att trycka logo i transparent tryck, vilket blir ungefär som Du menar, mycket diskret. 😉

  22. Jag håller m om att ett borttagbart snölås är bra. Polarn och Pyret har har haft en dragkedjevariant som har fungerat superbra. Se till att man kan dra år luvan ordentligt så att man inte ser in i luvan när man vrider på huvudet om ni förstår vad jag menar.

  23. Tycker ideén som någon ovan skrev om en liten karbinhake att fästa vantar i var toppen! Har en förmåga att tappa en vante lite varstans.

  24. Gärna mudd och med tummhål. Tummhål är grymt underskattat. Jag vandrar mycket och om våren hösten är vantar för varmt men man vill ändå kunna dra ner muddar över handryggen.

  25. Många bra funktioner på jackan och håller med om att bröst fickorna gärna får tas bort (för mer stilren look),hellre att det finns en ficka med dragkedja på insidan.Tumhål vid mudd en underbar detalj! Ser fram emot att kolla in vilka färger ni tänkt er.

  26. Går det inte att få funktionen – koppla ihop jacka och byxor, typ gamla mOverdressarna. Toppenbra då man åker mycket skidor alternativt leker med barnen ute i snön…

  27. Tunn mudd i snabbtorkande material tycker jag det ska finnas i ärmslut. Fickorna nertill på jackan blir lättare att använda om Ni vinklar dom lite. Sy i en trikåficka för liftkort i innerfodret på fickan nertill. Passermaskinen känner av liftkortet direk och man behöver inte stå och vifta med armen. Många fickor är bra att ha. Gör en extra ficka för mobiltelefon i brösthöjd, bör sitta på höger sida sett framifrån så att man lätt når telefonen med höger hand. Gärna en innerficka också. Lite extra stoppning vid axlarna så att man bär slalomskidor utan problem (men det kanska bara jag som är en skidfantast vill ha).

  28. Det får inte blir för rakt/öppet i midjan, eftersom jackan är kort och det då blåser in.
    En sak jag reagerat på att ni alltid skriver när det är dags för vuxenkläder – att det ska bli mindre reflexer, för att det ska se mer ”vuxet” ut. Det är ju underbart när det finns reflexer på jackan, så att man slipper gå runt och dingla med det i fickan i stället. Reflexer räddar liv och är absolut inte barnsligt.

  29. Bara en kommentar angående muddar i ärmsluten. Jag kan själv tycka det är skönt men inte alltid nödvändigt, beror på vad man har under och om det t ex går att dra åt med kardborre. Vad jag vill säga är att min son på 11 år alltid har avskytt mudd och särskilt den där silkiga varianten som ofta finns på skidjackor, vanligen med tumhål. Hans favoritjacka är IZOR som ju bara har en liten enkel mudd i änden av ärmen. Jag är glad att vi köpte den åt honom! Sådana blir det fler av i vår familj.

  30. Hej,

    Barnen och även jag älskar Era kläder… :o)
    En sak som jag saknar och ser ofta att barnen ochså ”saknar” är en hög krage som man oftar hittar på skaljackor.
    Blåsten samt snö kommer ofta in i halsen och man blir kulen… Vi vuxna är lika dåliga som barn att använda halsduk under vinterjackor då man vill vara så rörlig som möjligt när man är ute och busar i snön el åker skidor och inte ha en tjock halsduk under som gör att man knappt kan stänga jackan och blir oftast knöligt under.
    Så en HÖG krage och långa armar står högst på önskelistan. Hoppas att ni även kan ta med det till nästa års säsong på vinterkläderna till barnen.

    Mvh Sofia

Kommentarer inaktiverade.