Gneis Ultra, 3-lagers skaljacka för vuxna.

Ultra, är vår nya 3-lagers skaljacka för vuxna. För Gneis är Ultra tredje generationen skaljacka, där vi tagit tillvara alla bra egenskaper från Stormrider och förfinat funktion, passform och material.

Gneis Ultra 3-lagers skaljacka

Ultra är en heltejpad högteknologisk ofodrad 3-lagers skaljacka. Jackan har DWR-behandlat yttertyg för god vattenavrinning. Yttertyget är rivstarkt, och har ett membran i toppklass med extremt hög andningsförmåga och vattentäthet.

Ultra kan både användas som regn- och åretruntjacka, beroende på vad man har under. Tack vare att vi använder membran i våra jackor behåller de sin smidighet även när det är riktigt kallt ute. Ultra har vissa delar gjorda med Sewfree® teknik.
Kommer att finnas i flera olika färger .

Fakta:
DWR-behandlat yttertyg, Membran med extremt hög andningsförmåga och vattentäthet. (20.000/20.000 mm) Heltejpade sömmar, vissa sömmar gjorda med s.k. Sewfree® teknik. Förböjda framåtvinklade ärmar. Ärmavslut försluts med kardborreslejf med reflex. Fast anatomisk huva och hög krage. Reglering av huvans vidd med med elastisk snodd och stoppers. Reglering av jackans vidd i nederkant med elastisk snodd och stoppers. 1 meshficka invändigt. 2 sidofickor, med vattenskyddade YKK®-blixtlås, 2 bröstfickor, med vattenskyddat YKK®-blixtlås och 1 ärmficka, med vattenskyddat YKK®-blixtlås

Alla fakta är preliminära fram till försäljningen startar, dvs. design, placering av fickor, logotyper och funktioner kan komma att justeras.

50 reaktioner på ”Gneis Ultra, 3-lagers skaljacka för vuxna.

  1. Snygg!
    En sak som vi diskuterade under skidresan, var hur skönt det var att huvan gick att dra upp utanpå hjälmen. En liten kan tänkas obetydlig detalj, men ack så skönt när det blåser.

  2. Jag blir mer och mer övertygad över att jag ska köpa ett vuxenpaket. Har även visat mina tonårsbarn bilder och blogg och de vill också ha kläder från er.

  3. Hej, ser fin ut, hur är det nertill, går den ner längre över rygg ??, går den att justera i midja, håller med Lena , huvan bör vara avtagbar.

  4. Hej!
    Jag håller med om att en huva som går att dra upp över en hjälm är otroligt skönt!

    / Calle

  5. Toppen! Hoppas bara att ni gör den i figursydd dammodell så man slipper bylset under armarna.

  6. Snygg, håller med om att huvan borde kunna dras över hjälmen och en kortficka i vänsterarmen. Utöver det så vill jag av erfarenhet ha ett ”lock/slag” över dragkedjan, inte kul OM den pajjar o man är ute i busväder på fjället..

  7. Ser toppenbra ut.
    Håller med övriga om att luvan gärna skall gå att dra över hjälmen och jag tycker INTE att luvan skall vara avtagbar.
    Ser mycket lovande ut…

  8. Snygg! Gärna figursydd dammodell. Bra om jackan går ner lite där bak, lite rundat.

    • Oj vad spännande det ska bli med de nya kläderna. Jag läste på ”frågor och svar” att man frågat om modellen på jackorna kommer att vara något anpassade för oss som är lite rundare om höfter/baken. Många av oss som har barn i ”Gneisåldern” börjar bli närmre 40 och ser inte ut som pinnar längre. Jag har denna vinter letat skidjacka i flera veckor och provat ett 30tal. Väldigt många går inte ens om baken trots att jag bara har storlek 42. Snälla gör en jacka som jag kan ha 🙂

      • Vårt mål är att vinter/skaljackan ska ha en kvinnlig skärning på dammodellen, och vi har kalkylerat med runda bakar. Jag bor själv med ett ”päron” och vet hur bökigt det är med jackor. Men vi kan inte lova att våra damplagg är en lösning för alla kvinnor, bl.a. min, men hon jobbar på det 😉

  9. Jag vill ha avtagbar huva! Det är livsfarligt att rida i jackan annars, och även vid skidåkning måste det ju vara en säkerhetsrisk med fast huva (jag åker sällan skidor själv).
    Även jag hoppas på en figursydd damvariant.

  10. Snygg jacka och jag hoppas, också som några av er andra, att den blir uppsydd även i dam modell!

  11. Ser KANONBRA ut! Håller med om att det bör vara avtagbar huva samt figursydd dammodell som går ner lite längre där bak.

    • Formsydd damjacka och avtagbar huva vore kanon. Huvor som är ihopsydda med kragen kan ofta göra att det känns som kragen fram dras bakåt.

  12. Snyggt! Som många andra hoppas jag dammodellen blir mer figursydd. Huvan får gärna vara avtagbar med dragkedja. Fler reflexer tex. som passpoal längs någon söm runt om – praktiskt men diskret!

  13. Jag röstar för avtagbar huva. Om inte så avstår jag nog från att köpa jackan.

  14. Helt ok jacka! Tycker att luvan ska vara fast på en vuxenjacka, det blir för mycket plotter och risk för glipor annars. Det är praktiskt när luvan fungerar som krage när den är nedfälld.

  15. Dammodell är nästan ett måste, inte minst för att den ska passa bra över höfterna!

  16. Jag föredrar avtagbar huva på jackan. Skulle faktiskt även vilja ha ett par skalbyxor till som kan funka även som regnbyxa. Jag använder ofta just skalbyxa/regnbyxa idag istället för vinterbyxa, när det inte är alltför kallt, men kvalitén tryter på de jag hittat o man blir blöt alldeles för ofta, tyvärr.

  17. Hej
    Håller med om att den ska vara lite längre baktill och ha skipassficka i ärmen. Är kluven när det gäller luvan (avtagbar/ej avtagbar) Det finns för och nackdelar med båda. Ur vintersynpunkt är det skönast med helsydd men detta är ju en skaljacka som ska funka året om, så då lutar jag åt avtagbar huva. Tycker också att det ska finnas knappar/kardborr som komplement till dragkedjan.

    • Önskemål:
      Huva avtagbar eller ej.
      Skipassficka.
      Jackan får gärna vara längre bak.
      Jag skulle förutom kardborrstängning i ärmslut även vilja ha muddar på insidan. Ibland när det kommer snö i kardborren så fungerar den sämre.
      Snölock över dragkedja fram.

  18. Jackan verkar bli snygg!
    Håller med om att det vore bra med en skipass ficka och även en avtagbar huva.

  19. Som många andra säger, gärna figursydd dammodell, har skaljacka barn från förra året och den är stor som ett as i bredden, inte snyggt. Gärna längre bak oxå. Huvan har jag inte så många ideer om, gillar dock att det är hög kant. Skippa gärna en av bröstfickorna, det blir lite för plottrigt annars.

  20. jag tycker det är bra med fast huva, men tänk på at inte göra jackan för kort om ni gör en dammodell och att det går längre ner där bak! och att den inte är tung – utan känns smidig på. klättermusen har mkt tunga plagg som är osköna – det är väl materialen som de använder som känns tunga gissar jag…se upp med kardborren – blir lätt så att det fastnar i tyget och gör det fult runt ärmarna och i närheten av det området- finns det en lösning på det kanske?

  21. snygg men vill också att den ska göras i dammodell jag tycker att luvan ska vara avtagbar

  22. Vill ha så diskreta logotyper som möjligt!(Gäller alla kläder jag köper) Helst ska de knappt synas. När det gäller skaljackor så känns de mer användbara i ”stadsmiljö” om man skalar bort logotyperna, blir mer användbara.

  23. Det ser verkligen lovande ut!
    Huva som går att dra över hjälmen är ett måste liksom ficka för skipass på vänster arm. Kanon med hög krage. Jag röstar för avtagbar huva då ni satsar på hög krage. Vad det gäller ärmfickan så är jag inte riktigt med på vilken funktion den ska ha då den sitter så högt upp.

  24. Skipass ett måste. Snyggare kanske med en bröstficka? Luvan avtagbar eller ej har jag inte tänkt så mycket på. Men skaljacka används hela året och man vill ju inte ha huva på sommaren. Smidigt att vara utan tyg över dragkedjan men blir det så, så tänk på att kardborren sliter på tyget vid ärmslut. Bättre med knappar – eller hur göra? Vill nog inte heller ha en alltför bred/pylsig modell som tjej.

  25. Håller med Carina om lämpligheten med reflex-passpoal. Bra förslag! Gärna avtagbar luva, jag har aldrig upplevt att det är ett problem med glipor. Utan tvärtom uppskattat möjligheten att variera jackan efter eget humör. Och ska jag få min dotter (numera 16) att använda ett så praktiskt plagg som detta, måste luvan bort :o) Och då vill hon gärna att loggorna är diskreta också. Och jag håller med henne.
    Hoppas även att gummi(?)-detaljerna på axlarna kommer att sitta fast bättre än de gör på plaggen vi använder nu. Det dröjer tyvärr inte länge innan de börjar lossna i kanterna.

  26. Jag hoppas att ni tänkt på att innerjackan (typ thermo) ska kunna sättas fast i skaljackan… Det är inte kul att ärmarna alltid följer med ut när man tar av sig jacka+”foder”! Detta förutsätter ju också att jackorna/tröjorna som ska användas under är smidiga och har bra passform. Men de här sakerna kanske är en självklarhet, vad vet jag…

  27. Håller med medparten; huvan bör vara avtagbar. Snyggt med en figursydd dammodell.

  28. Älskar er dragkedjelösning (ser hur bra det funkar på vår vilda 7-årings overall)Jag saknar fler reflexer!!!Vi bor på landet och behöver synas.Kan man inte härma efter det snygga och praktiska på barnoverallen?????

  29. Hoppas oxå på en figursydd dammodell med plats för höfter o bak 🙂 Vill gärna ha avtagbar luva som går över hjälmen. tycker oxå att det är bra med ett ”lock” över dragkedjan, OM den skulle strula…
    Skipass ett måste!

  30. Avtagbar huva och plats för HÖFTEN. Det är så tråkigt att behöva köpa större storlek bara för att höften inte ryms längre med åldern och barnens rätt. Blixtlåsen har en tendens att paja iallafall för mig så inte helt fel med lock över dragkedjan.

  31. Avtagbar huva är en självklarhet tycker jag.
    Gärna reflexer och stor logga. Det ska väl ändå synas att det är en GNEIS-jacka

  32. Jag tycker det skulle vara bra med snölås i jackan. Har haft det på många andra jackor och uppskatta det verkligen. Både vid skidåkning och när man leka ute i snön med barnen…

  33. Instämmer också helt med Skipass ficka på vänster arm. Avtagbar luva och dammodell som inte blir för vid upptill men plats för höfterna nertill. De gummerade dragkedjorna ni använder fungerar väldigt bra, tycker jag! Det vore väl synd att dölja dem med med en slå över, då missar man ju den läckra detaljen med färgade dragkedjor till ex. svart jacka!Halvdiskret logga och lite reflexer – det ska vara en vuxenjacka!

  34. Vore bra med dammodell och lite smalare variant – den ser väldigt bred ut på bilden. Fröslagsvis förses ärmarna med förlängda muddar med hål för tummarna – finsn bl apå norröna och Sweets kläder och toppen för oss långärmade.

    • Designskissen vi visar här visar modellen i stort, inte exakta proportioner alls. Det kommer att vara dammodell med insvängd midja på de viktigaste plaggen.

  35. Fast huva är snyggare tycker jag, kan möjligen böja mig för avtagbar p ga säkerhetsskäl. Några har föreslagit mudd innanför armslutet men en skaljacka ska INTE ha en mudd – man ska kunna reglera värmen genom att öppna eller stänga en mudd blir för varmt vid anträngning. Fleece tröja – t ex hoodtröjan – under kan gärna ha tilltagen ärm med tumgrepp i avslutet så får men den funktionen där när det är kallt.

  36. Fast huva är snyggare tycker jag, kan möjligen böja mig för avtagbar p ga säkerhetsskäl. Några har föreslagit mudd innanför armslutet men en skaljacka ska INTE ha en mudd – man ska kunna reglera värmen genom att öppna eller stänga, en mudd blir för varmt vid anträngning. Fleece tröja – t ex hoodtröjan – under kan gärna ha tilltagen ärm med tumgrepp i avslutet så får men den funktionen där när det är kallt.

  37. Trevligt att ni funderat på en vuxen skaljacka, det som oftas saknas på samtliga skaljackor är ventilations blixlås i armhållen, vilket göra att man kan reglera värmen på ett smidigt sätt. Har ni någon tanken kring den typ av lösning!

  38. Jag vill också ha avtagbar huva, damjacka och liftkortsficka. Och en snygg färgsättning utan grönt!

Kommentarer inaktiverade.