Rakt, snett eller böjt ?

Rak, sned eller böjd dragkedja. Det finns fördelar för alla tre varianterna, och vill gärna fråga er som ska ha Ultra skaljacka vilken variant ni föredrar.

En rak dragkedja, inga konstigheter alls, men den har några nackdelar. En av största nackdelarna är att den ”korvar” till sig på bröstet när man sitter ned, ibland så pass att även vi killar verkar ha C kupa.

En sned dragkedja gör att man nästan helt kan undvika att dragkedjan ”korvar” till sig på det sätt som en rak gör.

En böjd dragkedja med en avslutande sväng upp mot örat, minskar ”korvigheten” lite granna, men inte helt. Största vinsten är att man slipper ha dragkedjans vindslå gnagandes mot hakan, så som det blir med en rak kedja.

Svara på vår omröstning så får vi veta vad ni föredrar.

51 reaktioner på ”Rakt, snett eller böjt ?

  1. Jag har ingen egen erfarenhet av den här typen av dragkedja men det låter skönt att slippa ha den skavandes på en kall haka!

  2. Bra med funktionen hos en böjd, men att det finns alternativet att ha den lite öppen och då ser man bara det raka (snyggast).

  3. Har faktiskt aldrig tänkt på detta förut, men kanske en halvböjd dragkedja upptill skulle funka bra?! Just att man slipper dragkedjan mot hakan kan vara bra. Det skulle nog också se helt ok ut tycker jag.

  4. Har precis röstat på den raka som är sné upptill men börjar nu fundera hur den då ser ut när den är halv öppen. Kommer den på bilden vänstra kragen att stå rakt ut eller kommer den att vikas snyggt åt sidan som om det vore ett rakt avslut på jackan?
    Malin

  5. Rak. Dels är det sällan jag har dragkedjan helt uppdragen och då slänger de övriga alternativen eftersom det blir en ”tung” sida, dels vill jag gärna använda min skaljacka ”på stan”, öppen och då blir de riktigt konstigt med sned dragkedja.

  6. svårt – ser bäst ut med rak men kan tänka mej sned ochså. inget annat – det ser konstigt ut!

  7. En sned har fördelen av att inte få dragskon i munnen eller på hakan, och detta är funktionskläder – en skaljacka har man när det blåser så allt som gör att man eventuellt kan frysa går bort direkt för mig.

  8. Sned blir nog konstig när den är uppknäppt. Likaså den raka sidoplacerade tror jag känns konstigt uppknäppt. Tror mest på den raka. Jag kommer nog oftare ha jackan lite uppknäppt än att sitta ner med jackan på. Den böjda fungerar nog också bra.

  9. Böjd upptill men med en kardborreanordning så att inte den längre delen av kragen blir en irriterande lös tygbit som hänger och slänger när jackan är öppen.

  10. Jag gillar inte att ha dragkedja på hakan så jag tänkte rösta på den halvböjda men när jag läst allas kommentarer så tänker jag mig också att jackan blir ”tung” åt det ena hållet vid öppen jacka om dragkedjan är böjd eller sned. Så en vanlig rak röstar jag på.

  11. rakt!men jag vill ha ett mjukt och skönt skydd för dragkedjan så man slipper ha den gnagandes mot hakan.

  12. Rak men med skavskydd i kragen så att man slipper skav när dragkedjan är helt uppdragen. Har även sett lösningar på utsidan av kragen där dragskon hamnar i en liten utvändig ficka när den är högst upp vilket minskar risken att den fladdrar.

  13. Praktiskt med lite böjd om man ska ha jackan helt stängd. Fast det klart om det ser konstigt ut när man har jackan lite öppen så… Inte helt lätt att svara på innan man provat

  14. Rak, vanlig tycker jag, ang att den kan ”skava” på hakan är inga problem om man har den lilla tygbiten som skyddar hakan från dragkedjan som de flesta nya jackorna har nu för tiden!

    • Självklart finns det en sådan ”tygbit” på våra jackor, men det finns många som tycker att just den tygbiten är irriterande när den ligger emot hakan eftersom det oftast bli extra tjockt där när man har fleece eller liknande som ”skoning”. Det verkar som att det blir rak dragkedja om man går efter era röstningar, så vi jobbar vidare på den modellen.

  15. Absolut en rak!! På de skaljackor jag har/haft har det inte varit något problem med att raka dragkedjor skulle böja sig. Jag ser verkligen en stor nackdel med böjda eller sneda dragkedjor, då det (precis som skrivits ovan) inte kommer att gå att ha jackan öppen, helt eller delvis, utan att det hänger snett. Tänk varmare vårdagar, inte vill man väl ha dragkedjan stängd hela vägen upp då? 🙂

  16. Den sneda blir ju som tidigare sagts konstig när man har den öppen, så jag vill nog ha en vanlig rak trots allt. Jag brukar inte heller ha den uppdragen helt, har ofta halduk eller liknande under och det blir ju ”knöligt” med den sneda varianten.

  17. Röstar på rak dragkedja. Dragkedjan går ju att sys in mellan tyget så att man inte behöver ha den mot huden.

  18. Jag tror på den halvböjda upptill och varför inte våga prova, det är ju trots allt en provkollektion funkar det inte så är det bara att byta till den traditionella. Våga och satsa säger jag och var inte inte rädd för det nya oprövade! När det gäller färgena på kläderna saknade jag faktiskt den ängsgröna färgen 😦

  19. Röstade på en sned, tycker det verkar praktiskt och dessutom snyggt, men sen började jag fundera på hur det ser ut när den är öppen… Kanske en rak med en böj upptill är det snyggaste och mest praktiska om man ska ha jackan öppen…

  20. Gillar den helt sneda.Har haft nåt liknande på en anorak(”a la stenåldern” :-))Jättebra lösning.Lätt att stänga.Inget skav på hakan.Min funkade jättebra att ha halv-öppen utan att det var nåt som fladdrade tungt runt.Måste vara jättepraktisk nu i mobiltelefonens ålder att kunna komma åt innerfickor lätt.Man undrar ju hur slitningen kommer bli på böjen i den krökta dragkedjan????Dessutom borde väl ”knycken” göra det lite tyngre att dra upp kedjan med tex en vante på??

  21. Helt klart föredrar jag en rak dragkedja. Då vlir symmetrin snyggast och man får inte en sida som är tyngre än den andra.

  22. Jag röstar på den vanliga raka dragkedjan. Har en jacka med sned dragkedja och när jag har den öppen upptill blir den ena sidan lite ivägen eftersom den är större.

  23. Jag röstade på en böjd dragkedja – efter en kommentar om att det är faktiskt en provkollektion, set är klart att man ska prova nytt då. Någon typ av fästanordning, för den större biten av kragen, vore kanske praktisk när jackan är öppnad i halsen.

  24. Rak är den i särkass mest allround. De andra har sina självklara fördelar i vissa situationer men där dom i övrigt kan bli skitirriterande.

  25. Håller med flera att det var coolt med en sned men mer funktionellt med en rak – min röst på rak alltså!

  26. Den som är rak halvböjd mot hakan funktionellt och ser helt rätt ut.

  27. Vill slippa ”gnaget” mot hakan och ser gärna en böjd högst upp som alternativ.

  28. Just dragkedjor är ju något av det viktigaste på en jacka! Och också något som kan krångla, vilket man oftast aldrig vill just då! Har en Gneis Raindance jacka som faktiskt börjat krångla. Hela dragkedjan kan krångla, den blir liksom extremt trög och ”reser sig”, men framför allt sista biten (typ vid hakan) så blir den extra trög. Ibland så man tror att man inte får loss det alls. Kanske ni också upptäckt detta på Gneis och det är detta som är frågan med rak eller sned? Kan man undvika detta med en sned så är det ju bättre.

  29. Sned eller böjd kan väl ha sin fördel när jackan är stängd. Men om man vill ha den helt eller delvis öppen tror jag att det kan konstigt. Blir det någon sorts slejf som hänger eller om jackan är helt öppen, kommer den hänga snett då??
    Tror på en rak…..

  30. Att ha sned dragkjedja, har även en funktion, exakt hur det fungerar kommer jag inte ihåg, men Klättermusen har det på några av sina jackor och det hade nått med avrinningen av vatter att göra då det regnar. Och det ser inte konstigt ut då jackan är öppen.

  31. Tycker inte om när dragkedjan ligger mot hakan..
    Sned…dessutom snyggt, inte som de flesta andra, utmärker sig lite mer. Kanske man kan ha en knapp eller något annat att fästa kragen på när man vill ha jackan öppen.

  32. Ryms en c-kupa under en sned dragkedja när man sitter eller …?

    Hälsningar från en som har det (c-kupa alltså).

  33. Himla många ”unisex” klädesplagg ÄR faktiskt herrstorlekar med smala höfter och breda axlar. Sådana plagg passar inte mig! Ska jag handla någon annanstans kanske?

    • Vi kommer att göra damplagg med insvängd midja på nästan alla de aktuella plaggen, så några herr storlekar rör det sig inte om. Det kommer att tydligt framgå i måttabellerna innan man beställer.

  34. Sned dragkedja blir bra då skaver den inte på hakan.Sätt gärna något mjukt framför hakan ,när man åker slalom kan det bli ganska kallt.Tränar dom mindre barnen,så man står mycket stilla och åker i kalla väder i Norr.

  35. Jag vill ha den rak för hur ser det ut med en sned om man vill gå med jackan öppen? Någon som vet?

Kommentarer inaktiverade.