Tips för bättre bilder till vår fototävling.

Vår fotograf Jörgen, passar idag på att ge lite tips på hur Du ska ta bättre bilder till vår fototävling. Enkla tips som man kan ha i bakhuvudet när man är på utflykt med kameran. Packa matsäcken, tag med barnen och kameran.

Man behöver inte vara på toppen av ett fjäll för att få vackra vinterbilder, det kan lika gärna hända när man är på väg till/från förskolan/skolan i vårsolen. Eller på skid/skridsko-utflykten på isen. Det kan vara senaste kojbygget i snöhögen. Livet är fyllt av tillfällen till att fånga sina barn på bild. Läs mer om fototävlingen här.

Gneis Oktober photoshoot

Bilden här ovanför togs i oktober, men genom att tänka på hur bakgrunden såg ut innan jag tog bilden lyckades jag få det att se ut som en vårvinterdag. I det här fallet zoomade jag in tjejerna och tog bilden från en lite högre vinkel så att inte barfläckarna syntes så mycket. (se nedan)

Gneis Supershape overall

Bilden med de härliga bergen i bakgrunden är tagen förra sommaren på en norsk glaciär, dit vi åkte för att fotografera årets Gneiskläder som precis kommit från fabriken då. Genom att använda ett normalobjektiv på kameran fick jag med de mäktiga 2000m topparna i bakgrunden, och tack vare de stora snöytorna reflekterar solen tillbaka tillräckligt ljus i ansiktet så att det inte blir mörkt. Men snön lurar ofta exponeringsautomatiken i kamerorna, så man bör tänka på att använda ett ”snö/strand” program om det finns på kameran, eller öppna bländaren ett steg om man fotograferar manuellt. Prova dig fram.

Gneis Zipper jacka, Cool byxa

Genom att byta till ett teleobjektiv och ha en lite lägre position blev det en helt annan bild , utan toppar, trots att tjejen står på samma ställe.

Gneis Zipper jacka

Var heller inte rädd för att beskära bilden redan i kameran. Man behöver inte alltid ha med hela personen. Exponeringsautomatiken på kameran blir också mindre lurad när man låter motivet fylla sökarbilden.

Gneis Youngster jacka och byxa

Alternera mellan att zooma in med kameran, och att “zooma med benen” dvs. gå fram till motivet och ta närbilder. Byt gärna perspektiv, tveka inte att ligga på mage för att få bättre bilder, på bilden nedanför ville jag få med husen på Nybrokajen, och använde ett teleobjektiv så att de kom lagom nära.

Gneis Stormrider skaljacka

Om man får ”tvättbjörnsögon” på motiven, dvs. mörka ögonhålor, och du är tillräckligt nära kan du även prova att ta en bild med blixten påslagen, då lättar blixten upp alla mörka partier i ansiktet, eller om det är motljus kan du tänka på att använda blixten, då slipper du få ett mörkt motiv med en bra exponerad bakgrund. Experimentera dig fram till något som funkar bra i varje situation. Det kan räcka med att byta ljusmätningsmetod på kameran så blir resultatet annorlunda, de flesta nyare digaitala kameror har flera olika mätmetoder, spotmätning som exponerar efter 3-5% av bildens mitt, eller evaluerande mätning som jämför hur motivet är belyst i förhållande till resten av bilden med en databas i kamerans processor och exponerar utifrån det. Läs bruksanvisningen och bli kompis med din kamera så blir bilderna mycket bättre. På bilden här under har blixten lättat upp ansiktet som annars skulle blivit för mörkt.

Gneis Stormrider skaljacka

Om bakgrunden är väldigt rörig kan man tänka på att man kan göra den oskarp genom att använda ett teleobjektiv och vara nära motivet. Som på bilden nedanför från Åre Bike Park, där jag ville lyfta fram tröjan utan att allt annat runt omkring skulle upplevas som störande.

Gneis Powerhood huvtröja

Träd eller skyltar som sticker upp ur huvudet på folk är en klassiker. Byt vinkel, ta ett par steg åt sidan så försvinner oftast oönskade föremål i bakgrunden. På bilderna här under från Djurgården i Stockholm ser man tydligt hur störande Kaknästornet blir när det kommer upp ur tjejens huvud, medan bilden under är taget med en lite annan vinkel och ett annat objektiv och då slipper man få tornet mitt i huvudet.

Gneis Stormrider skaljackor

Gneis Stormrider skaljackor

Var uppfinningsrik, även enstaka klädplagg kan bli en bra eller berättande bild från utflykten.

Gneis Finger handskar

Gneis Izor jacka
Det viktigaste av allt, är att ha roligt när man fotograferar.
Lycka till !