Att hacka en klippa fri från is

Så här skriver Fredrik Widman i Holmsund om hur det gick till när han tog bilden som tog andra pris i Gneis fototävling.

Tvåan i Gneis fototävling

”Ett självklart utflyktsmål för familjen är mormor och morfars sommarstuga som ligger på en ö utanför Holmsund. Dagen då denna bild togs blåste det en frisk sydlig vind som definitivt skulle sätta expeditionen på hårda prov.

Jag, Lova och Ilse travade ut över isen med humöret på topp och en välpackad matsäck. Jag hade en idé om att försöka fota lite trevliga vintervyer, en vinter som denna vill man ju gärna föreviga för att kunna visa omvärlden att vintern 2010 sannerligen var något i hästväg.

När vi kommit fram började Lova och Ilse genast leka med mina isdubbar, målet var att hacka en klippa fri från is. Att klippan var närmare 60 kvadratmeter stor såg de inte som något större hinder. Med barnen djupt försjunkna i leken kunde jag strosa iväg lite på egen hand, några bilder att tala om blev det inte, men när jag åter vände blicken mot barnens lek fanns bilden där. Tack vare teleobjektivet kunde jag fånga ögonblicket utan att störa barnens lek. Flera olika varianter med snön som yr och barnens ivriga hackande blev det men det här blev den bästa. Efter 1,5 timmes hackande och fotande blev det dags att återvända till vardagen igen.
Gneis kläder står pall för det mesta som vädergudarna hittar på, men vårt favoritplagg är nog Ilses röda overall som hon burit med glädje varje dag!

Stort tack för en trevlig fototävling som vi följt med stort intresse och tack alla som röstade på vår bild!

Hälsar Fredrik, Lova och Ilse”

Se alla pristagarnas bilder i ett bildspel

