En härlig dag med fika högst upp på ”fjället”

Jag och barnen, två söner på 8 och 5 år, är på väg uppför ”Himnafjället”, den ena av två kullar i Linghem, utanför Linköping. Några dagar innan hade det varit snökaos och -24 grader. Nu var det bara -7 och vi vågade oss ut i solen.


Gneis fototävling 2011 Monica Sahlberg

Snön var så gott som orörd, och vi hade en härlig dag med fika högst upp på ”fjället”. Barnen åkte snowracer och pulka över ett gupp som fanns i backen, de flög, gapskrattade och jag var lika glad efter varje åk att de inte bröt något.

Nedanför backen var det en stor yta med orörd snö dit jag pulsade genom knähög snö och ”skrev” barnens namn i snön med fötterna med 4-5 m höga bokstäver som vi sedan tog kort på uppifrån toppen. Mindes att jag gjort det som barn med min pappa fast då på snötäckt is och tyckte det skulle vara kul att göra det åt mina barn.

Jag kom i kontakt med Gneis via Allt för föräldrars forum. Vågade inte vara testfamilj, utan köpte kläderna när jag fått höra lite mer om dem. Gillar Gneis-klädernas vattentäthet och slitstyrka. Men den främsta anledningen till att det blev Gneis var faktiskt den gula jackan. Eftersom just gul är äldste sonens favoritfärg.
Taktiskt val även från min sida, eftersom den har synts bra i folksamlingar och det är ingen risk att någon tar fel bland alla mörka jackor i skolan. Den här vintern har lillebror fått ta över jacka och byxor och storebror har fått en ny uppsättning. Så nu är det två gulklädda killar i skolan  som fått fritidsfröknarna att bli lite konfunderade ibland.

De ärvda byxorna har blivit lite slitna på knän och rumpa, men fast de är så blöta att det droppar om dem har det ännu inte varit blött inunder, imponerande!

Till äldste sonen blev det Gizmo byxor den här vintern, och då har jag lagt en gul lapp med vårt efternamn i tusch på i fickan på byxbenet för att minska risken att någon tar fel.

Ser fram emot Gneis kommande kollektion och har gjort en intresseanmälan och hoppas på fler gula jackor (fast lillebror vill gärna ha en röd). Hoppas också på ett gummiställ med förstärkningar på knän och rumpa.

Mvh/

Monica, Daniel och Fredrik Sahlberg och pappa Torbjörn Svensson.

