Familjen Berg & Gneis (Berg & bergart, vilket sammanträffande!)

carpe-diemHar du någon gång letat efter något utan att egentligen veta exakt vad du letar efter? När du väl har hittat det så vet du att detta var exakt det som du var ute efter.
Här, för sju år sedan, börjar historien om familjen Berg och Gneis. Vincent var runt tre år och jakten på vinteroverall var igång. Vi hade provat olika märken i olika prisklasser men jag ville ha något annat, något som stack ut lite i mängden. Fick tips om flera märken med cool design. Sorry, inte vattentätt eller bra nog nog, tänkte jag. Är lite av en tekniknörd och jag gillar att läsa produkttester, (tekniska) beskrivningar, poäng och ett samlat betyg.

Jag minns inte riktigt hur jag fick nys om Gneis, tror det var i print, men jag gillade verkligen hela konceptet. Här redovisades all teknisk data som en vanlig dödlig någonsin kunde efterfråga, plus lite till. Hela hemsidan var ju som ett enda stort produkttest, om än lite partisk 🙂 Imponerande, det ingav förtroende. De kan sin sak, tänkte jag, här vill jag vara kund!

Minns att jag övertygade Alf om bl.a. Corduras förträfflighet.
”Du vill ju inte att Vincent ska frysa eller bli blöt!”
Hur säger man emot det?

Overallen väckte uppmärksamhet, folk tittade till lite extra och vi fick många frågor om overallen, från kända och okända. Förskolepersonalen blev snart varse om att detta var något annat. Och vi kunde direkt hitta V vid dagishämtningen på gården för nu var det inte bara han som var ”one of a kind”, det var även hans gröna Supershape.

Meningen med gästbloggandet är att dela med oss av vår vardag och tipsa om hur vi ska kunna ta oss ut mer i friska luften, mindre speltid och ”skärmtid”. Vi liksom många andra gör vårt bästa för att få ihop livet när det gäller familj, jobb och fritid.

Det är mycket stress idag och vi behöver mindre av sådant. Vi är verkligen inte den mest aktiva familjen men gör vi så gott vi kan när det gäller att komma ut i friska luften. Min mamma brukar påminna mig, keep it simple, när det kommer till aktiviteter. Barnen behöver också vila, göra ingenting, ha lite tråkigt ibland. Hon har rätt.

Därför kommer tipsen från oss att handla om gemenskap, inte vara alltför ambitiösa eller kostsamma. (Det är helt okay om ni tycker tipsen är trista eller är ”gammal skåpmat”.) Allt vi tipsar om är sådant som våra barn uppskattat eller uppskattar, beroende på ålder. Vi med, kan tilläggas.

Dagens vardagstips:
Ta med bröd och gå ut och mata änderna/svanarna. Barnen döpte en and till Ducky, det var ett litet äventyr att gå ut för att se om Ducky var på plats. Varken jag eller Alf förstod någonsin vem Ducky var eftersom alla änder ser likadana ut i våra ögon.

Om ni inte har änder och vatten i närheten kanske ni kan mata fåglar i en park? Om ingen park finns i närheten kan man ju ge sig ut på fågelskådning, fågelbingo.

Keep it simple!
Anna

