Konsten att plocka russinen ur jultraditionskakan

Jag minns barndomens jular med glädje. Det årliga julbaket då vi bakade lussekatter, många olika sorters kakor och pepparkakshusbyggen. Det doftade så gott och mammas lussekatter var jättegoda. Julklappsrim, Kalle Anka, julgran, jultomten och julmat, allt som hör julen till. Alf är uppvuxen med samma jultraditioner, så när vi fick barn så kändes det naturligt att blåsa liv i julbakstraditionen igen. Vi ville ge barnen lika fina julminnen som vi själva har med oss. Här händer det något. Bråk om vem som ska hälla i mjölet, sockret eller ingrediens x, tjafs om vem som ska få slicka ur skålen först. Halva pepparkaksdegen försvann ner i små magar fort som attan. Av degen som blev kvar lyckades vi baka ett gäng muterade pepparkaksgubbar, några blev brända och gick sönder men några såg tursamt nog helt okay ut. Lussekatterna blev torra och såg garanterat hembakade ut. Alf såg min besvikna min.

”Jag fick ett tips om att man kan ha i Kesella i degen för att få dem lite saftigare, sa han lite försiktigt.
”Jag hade i Kesella”, muttrade jag.

Behöver jag tillägga att barnen inte orkade baka särskilt länge? De drog ungefär när de inte fick äta mer pepparkaksdeg, det kan också ha haft något att göra med att mitt tålamod tröt en aning. Lite dåligt minne här, dimman från småbarnsåren ni vet 😉

Efter vårt minnesvärda julbaksförsök så bakas det inga fler lussekatter i vårt hus. Vi bakar saffranskaka i stället. Vi kanske orkar baka en plåt pepparkakor, resten köper vi. Det bakas däremot mjuk pepparkaka, jättegott! Det blir någon typ av julgodis och inlagd sill.

Alf gör pepparkakshus tillsammans med barnen, en skalenlig modell av vårt hus med belysning och allt. Det har blivit vår tradition.

I eftermiddag kommer några vänner över på adventsfika. Vi kommer inte att bjuda på hembakat och vet ni vad? Det kommer att bli jättebra ändå! De kommer ju förhoppningsvis för att träffa oss och inte för att äta muterade pepparkaksgubbar.
Även om de har sin charm också, förstås.

julros

Ja, julstjärnan ser lite blek ut i år, ombyte förnöjer. Det blev en julros istället.

Stressa inte, keep it simple!

Dagens vardagstips i jultider
Kommer från en kompis. Köp pepparkaksdeg, baka en plåt lite då och då, barnen har oftast inte tålamod och ork hur länge som helst ändå.

Varning för tandtroll. Gjorde ni också godis med rispuffar/puffat ris och smält choklad när ni var små? Använd vit choklad och krossa polkagrisar och rör ned istället. Mums!

