Familjen levlar upp

”Jag ser dig Alexander!” skrek Vincent.
”Jag ser dig också Vincent!” skrek en lika entusiastisk Alexander.
”Vi klarade det! Vi klarade det!”, hojtade de i munnen på varandra.

Vi förstod ingenting, vadå? Klart de ser varandra, de sitter bredvid varandra i soffan! Barnen hade under en tid försökt att koppla ihop surfplattorna för att kunna spela Minecraft ihop. (Vi visste inte hur man gjorde.) Detta hände för ett par år sedan. Jag minns det väldigt tydligt för jag förstod att detta var en start på något nytt. Plötsligt skulle vi hantera digitala konflikter också. Vem som byggt vad och vem som haft sönder vad, med flit eller av en ren olyckshändelse.

Minecraft öppnade porten till YouTube på allvar. Barnen kollade på klipp och fick byggtips på alla möjliga språk, byggkonsten och spelet är verkligen universellt, fantastiskt egentligen.

Här gällde det att hänga med. Jag fick gå en grundkurs i Minecraft hos V. Han visade stort tålamod med min bygg(o)förmåga. Bron höll ihop till slut.

Varför gjorde jag det? Dels för att jag ville veta mer om spelet men också för att jag och Alf tror att det är viktigt att förstå vad kidsen gör. Minecraft igår och om några år onlinespel där man samarbetar med likasinnade över hela världen. Vi vill engagera oss i spelandet från början och hoppas vi att vi kan hänga med så gott det går, när de blir äldre. Eftersom Alf själv spelar en del PS till och från och jag är teknikintresserad så har vi uppmuntrat spelande, det är viktigt att förstå och kunna hantera den nya tekniken. Vi är ganska liberala när det gäller spelande, det betyder absolut inte att barnen får spela obegränsat mycket. Det betyder heller inte att de får ladda ner vilka spel som helst. Jag är den som godkänner vilka spel de får ladda ner. Behöver jag ens tillägga att jag inte alltid är så populär?

flareon

En av Eevees utvecklingar, Flareon

I somras kom de världsberömde små monstren in i våra liv igen. Tycka vad man vill om Pokemon Go, det passade oss perfekt. Barnen letade fram sina gamla Pokemonkort ur gömmorna och Pokemon gick varm på Netflix igen. De kan allt om dem. Det är fascinerande när man tänker efter vad spelet har gjort för gemenskapen i familjen. Det blev många fina promenader och pratstunder under alla mil vi gick tillsammans. (Vi spelar fortfarande men inte lika ofta.)

Just nu pratar vi en del om köp i appar hemma. Ska man få köpa saker i spel för riktiga pengar, sina sparpengar? Hitintills har svaret varit nej. Hur tänker ni kring detta?

Dagens vardagstips
Kolla in Sökis.se, en trygg söktjänst för barn.
(Vissa skolor tipsar om söktjänsten.)

Har barnen spelat en stund och behöver röra på sig? Vi kör pausgympa. Lite upphopp, spring på stället, stretcha nacken osv. Barnen är vana, vi kan  gå förbi och hojta ”pausgympa”, så kör de pausgympa. Med eller utan mig/Alf.

Ett annat roligt tips som vi ägnar oss åt till och från är Geocahing. Ladda ner appen, slå på GPS: en och ge er ut på skattjakt! Funkar i stad, på landet, på fjället och i hela världen. Vi har alltid suddgummin i roliga figurer och färger i bilen. Så, om ni hittar färgglada suddgummin i en cache så kanske det är vi som har varit i farten.