Orka

Vissa mornar är tuffare än andra. Alla var väldigt trötta, ingen ville gå upp.(Jag var själv med barnen.) Det var becksvart ute, himlen uppvisade så småningom minst 50 nyanser av grått och kaffet såg ovanligt blekt ut för att jag hade glömt att hälla i kaffepulvret. Jag vinschade upp barnen ur sängen 😉 och intalade mig att dagen skulle bli super. Efter regn kommer solsken. Samtidigt började A att hojta om att han ville sluta att spela innebandy. Jag började genast att fundera på vad vi skulle hitta på för uteaktiviteter på kvällskvisten eftersom A ändå inte ville spela innebandy. Eller inte. Vi hade en sådan morgon här om dagen och solen tittade faktiskt fram under dagen.

Få saker slår faktiskt känslan av att vara ute i friska luften, maten smakar också bättre ute på något sätt. Här kommer verkligheten i kapp, åtminstone oss. Under småbarnsåren tillhörde våra barn de morgonpiggas skara, de vaknade runt kl 0430-0500 under några års tid. Under de första åren med barnen var utflykter med korvgrillning väldigt lågt prioriterat, om vi säger så. Det betyder inte att vi inte gjorde saker men vi anpassade ambitionsnivån till vad vi orkade med. Vi höll oss till lekparker som vi kunde gå eller cykla till och tog ibland med fika/mellis. Vi matade änder, Ducky ni minns? Vi gillade också Mulle Mecks lekpark i Solna kommun, den är relativt nära. Vårt tips är att anpassa aktivitetsnivån till vad man orkar med. Jag vill inte idiotförklara någon här. Det är väl självklart!? Men jag vet inte, jag tycker alltfler verkar vara stressade och blir utbrända. Jag tror vi behöver reflektera över ambitionsnivån ibland, det gäller i allra högsta grad oss själva också.

Vi har alltså kört närhetsprincipen för det är enkelt, praktiskt och det gör att vi har kommit iväg. Blir man matt bara av att tänka på all packning, se till att äta något innan eller när du kommer hem. Ta med frukt och något att dricka. Det räcker långt.

Våra tips som funkar vår, sommar och höst och senhöst, innan det blir för halt och grusigt:

  • Cykla, vi cyklar mestadels runt sjön och till och från jobb och skola
  • Utegym är kul
  • Inlines
  • Skateboard/Kickbike – vi åker till en skateboard och kick-bikepark (utomhus),
    om din kommun inte har en så kanske grannkommunen har?
  • Basketplan, enkelt att gå dit t.ex. efter middagen
  • Bada
  • Fiska, kolla om fiskekort behövs

basket-2

Dagens vardagstips
Utflyktsmat. Vi gillar rester som utflyktsmat. Resterna funkar lika bra som soppa eller som pytt i panna. Koka upp buljong hemma och skrapa ned nudlarna/pastan/bulgur/vad ni har med lite grönsaker. Och så kyckling/korv/kött/fisk/vad ni har hemma. Eller förbered pytten hemma. Klart, snabbare än snabbmat!
Ta med soppan/pytten i en (mat)termos. Alternativt, ta med spritköket ut och laga på plats. Ett annat tips är majsplättar.

Ta en promenad. I går kväll gick jag och A ut på en promenad medan Alf och V körde iväg till trumlektionen. Vi gick inte så långt eller snabbt. (Kan ju vara så att A fångade en och annan Pokemon också.)

Keep it simple!